Aandacht voor mantelzorg

Responsive image


In Nederland combineert gemiddeld 1 op de 6 werknemers een baan met mantelzorgtaken. Als werkgever vindt gemeente Nijmegen het belangrijk om medewerkers met mantelzorgtaken op een passende manier te ondersteunen. Daarom besteedt de gemeente sinds 2015 extra aandacht aan mantelzorg.

Handleiding

Gemeente Nijmegen heeft een handleiding ontwikkeld voor medewerkers die, naast het werk bij de gemeente, óók mantelzorger zijn. In de handleiding staat beschreven wat mantelzorg is en wat de regelingen en faciliteiten zijn die de organisatie biedt. Denk hierbij aan de wettelijke verlofregelingen, de mogelijkheid voor het werken in deeltijd, thuiswerken of het vinden van maatwerkoplossingen met de leidinggevende.

Doelstelling

Door het onderwerp bekend en bespreekbaar te maken, hoopt de gemeente op een betere balans tussen werk en privé voor medewerkers met mantelzorgtaken, waardoor de productiviteit stijgt en er een duurzame inzetbaarheids van medewerkers is. Voor het bekend en bespreekbaar maken van dit onderwerp, heeft de gemeente de officiële erkenning ‘Wij werken mantelzorgvriendelijk’ gekregen.

Mantelzorg in de stad

Nu gemeente Nijmegen dit bereikt heeft, wil zij andere werkgevers in Nijmegen helpen en stimuleren om ook mantelzorgvriendelijk te worden. Er zal in 2016 een werkconferentie georganiseerd worden voor werkgevers uit Nijmegen, waarbij dit onderwerp op de agenda staat.